Aquest web utilitza galetes (cookies) per a oferir una millor experiència de navegació. Si continua navegant pel web, considerem que accepta la seva utilització. [ Acceptar ]

El Pont Nou de Manresa ja llueix la seva esplendor després de la finalització dels treballs de rehabilitació i reforç estructural

El Pont Nou de Manresa ja llueix la seva esplendor després de la finalització dels treballs de rehabilitació i reforç estructural


16/12/2022

  • Aquesta setmana han quedat enllestits els treballs de la tercera i última fase d’obres, que han consistit en la reparació de fissures i esquerdes. Les obres han tingut un pressupost de 275.000 euros, 97.559 euros dels quals provenen d’una subvenció del Departament de Cultura de la Generalitat i la resta dels fons Next Generation, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resilència.

 

Aquesta setmana han finalitzat els treballs de la tercera i última fase del projecte de rehabilitació i reforç estructural del Pont Nou de Manresa, una joia medieval d’estructura gòtica construïda entre el 1318 i el 1323 sota la direcció del mestre d’obres Berenguer de Montagut i que està reconeguda com a Bé Cultural d’Interès Nacional. El pressupost de l’obra ha estat de 275.000 euros (IVA inclòs) i ha servit per reparar les fissures i esquerdes en els paraments vistos dels arcs 1, 2, 3 i 4. L’alcalde de Manresa, Marc Aloy Guàrdia, i el regidor d’Urbanisme i Mobilitat, David Aaron López Martí, han visitat avui la intervenció.

Els treballs d’aquesta tercera fase es va iniciar l’agost passat i s’han dut a terme per un equip de 8 tècnics especialistes en restauració, aconseguint uns resultats excepcionals. L’actuació  s’ha  finançat amb una subvenció de 97.559 euros provinent del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i —com ja es va anunciar—  amb part dels diners provinents dels fons Next Generation, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resilència, per a la millora d’elements patrimonials de la ciutat vinculats al Camí Ignasià.

L’actuació al Pont Nou ha permès resoldre les patologies detectades als arcs. Principalment, els murs presentaven pèrdua de material de morter de junta, amb el consegüent despreniment dels carreus de pedra, esquerdes i fissures importants per assentament del pont o per causa de la cessió del terreny, nidificacions d’ocells i creixement de vegetació i fongs als paraments.

La intervenció s'ha centrat fonamentalment en la consolidació estructural amb morters de calç natural i sorres  pigmentades, reposicions amb pedra natural i consolidacions químiques per protegir el material lapidi. En la neteja de vegetació i atac biològic, s’han aplicat tractaments per reduir el creixement de plantes i fongs als paraments, i s’han eliminat materials constructius no originals, com morters de ciment pòrtland o grafits, que dificultaven la lectura constructiva. La metodologia portada a terme ha respectat les restes de materials originals.

Des de l’inici de la seva construcció el 1318, aquesta infraestructura ha sofert diversos episodis de reconstrucció, demolicions i reparacions. Les primeres actuacions documentades daten ja del segle XVII, a les que segueixen tot un seguit de reparacions tant per causes naturals (principalment avingudes del riu Cardener), com causades per l’home durant les diverses guerres que ha sofert.

Durant el segle XX, concretament els anys 1957 i 1962, s’hi van fer algunes intervencions per resoldre afectacions. Els darrers anys, diferents estudis i informes realitzats van evidenciar que el Pont Nou presentava punts de debilitat estructural que es concentraven a la base dels pilars, amb excessiva càrrega transmesa al terreny de fonamentació, presència de fissures generalitzades en els paraments del pont i la possibilitat que algunes voltes poguessin sofrir increments de les dimensions de les fissures per efecte de càrregues concentrades.

Davant d’això, el juny del 2001 es va decidir tancar el pont al trànsit rodat i es van iniciar una sèrie de treballs d’anàlisis per a la seva estabilitat. El 2011 l’Ajuntament de Manresa va encarregar un informe a una empresa especialitzada per tal d’avaluar l’estat de conservació de l’estructura del pont i per determinar les futures actuacions a realitzar per assegurar la seva conservació. El 2013 —any en què és declarat Bé Cultural d’Interès Nacional— es va encarregar el projecte, que es va dividir en tres fases.

El 2015 es van iniciar les obres de les dues primeres fases, amb una inversió de 600.000 euros, finançada principalment pel Pla Únic de d’Obres i Serveis de la Generalitat de Catalunya (PUOSC) i la Xarxa de la Diputació de Barcelona. Els treballs van permetre reforçar l’estructura —reparant i protegint la base dels pilars—, posar un nou paviment i instal·lar xarxes de serveis i una nova il·luminació per tal d’embellir el pont. Les millores es van estrenar el març del 2016. Va quedar pendent, però, la darrera fase, que és la que ha finalitzat aquesta setmana.
 

Una joia de l’arquitectura medieval

Medieval i d’estil gòtic, el Pont Nou de Manresa va ser construït entre el 1318 i el 1323 sota la direcció de Berenguer de Montagut, qui va ser mestre d’obres de l’església de Santa Maria del Mar de Barcelona, de la Seu de Manresa i de l’església del Carme, entre altres, i que es pot considerar un dels mestres d’obres més importants de la Catalunya del segle XIV. El Pont Nou va representar una millora rellevant per les comunicacions de la Catalunya Central, quan Manresa era un punt d’encreuament entre els camins de Berga, Solsona, Cervera i Martorell.

(*) Fotografia: L'alcalde Marc Aloy, el regidor David Aaron López i representants de l'empresa i de l'equip de restauració han visitat avui l'actuació.

Manresa Turisme · Plaça Major 10, Manresa · 938784090 · turisme@manresaturisme.cat
Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0 Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0