El pressupost municipal és el document que recull en xifres, de forma conjunta i sistemàtica, les obligacions (despeses) que, com a màxim, es poden reconèixer i les previsions de drets (ingressos) que es liquidaran durant l’exercici (any natural).
El pressupost ha de ser aprovat pel Ple municipal.
Cal aplicar el principi d’equilibri pressupostari, havent de quadrar les despeses i els ingressos.
El pressupost s’estructura seguint tres classificacions:
L’Ajuntament s'organitza per regidories
La classificació econòmica dels ingressos és la següent:
La classificació econòmica de les despeses és la següent:
Les fases de gestió i execució del pressupost són l’autorització de la despesa (A), la disposició de la despesa (D), el reconeixement de l’obligació (O) l’ordenació del pagament (P) i finalment la realització del pagament (R). Fins a la fase AD no hi ha un compromís de pagament a tercers, en canvi en l’ADO ja hi ha un tercer que té un dret a cobrar i la determinació exacta d’aquest deute.
Les dades del que anomenem pressupost executat són les de la fase ADO. Els percentatges que figuren a les gràfiques corresponen al pressupost executat respecte el pressupost definitiu i són sempre dades acumulades.
El pressupost definitiu va variant respecte el pressupost aprovat pel Ple, degut a la previsió de nous ingressos i noves despeses.
Les principals formes de modificar el pressupost són:
La part no gastada i les certificacions o factures encara no rebudes o validades, consten com a despeses no executades, per això el pressupost a 31 de desembre no s'executa al 100%.
Els imports de despeses que no s'han gastat a 31 de desembre s'incorporen com a romanents en el pressupost de l'any següent, si hi ha recursos per al seu finançament.